mandag 24. september 2012

På 38 bussen en søndags morgen

Jeg har kaffen i hånda og er på vei til gudstjeneste i sjømannskirken. På bussen er det mye folk, nesten fullt - "please hold on" sier en innspilt stemme over høytaleranlegget. Til høyre ved siden av meg sitter en jente med speil og eyeliner og jobber iherdig med streken rundt øyet. Jeg skjønner ikke at hun får det til, bussen svinger, bråbremser og hopper bortover veien. Rett ovenfor meg sitter en hjemløs mann med oransj SF lue og klør seg i skrittet mens han roper ut de forskjellige kampene som går i dag. 49'ers... Giants... LA Lakers... En svær mørk kar kommer på og skviser seg inn mellom to små asiatere, han okker og stønner over at det er så liten plass. Han har enormt tykke brilleglass, hvite knesokker og virker noe merkelig der han vinker rundt til folk på bussen. Kjappe fingre gnir foundation rundt i ansiktet før mascaraen kommer på. Jenta ved siden av meg har gjort dette før... Bak i bussen synger en mann med ruskete country stemme "I wannaaa gooo hoooome to my baaaaby..." Folk går av og folk kommer på. Hver gang et nytt sete blir ledig er det noen som flytter fra sitt gamle sete til det nye setet. Som om det er mye bedre å sitte der. Det er mange som gjør det og gjerne samtidig. Akkurat som stolleken bare uten musikk. Den litt merkelige mannen reiser seg opp og stiller seg foran meg, pusser nesen med t-skjorten så jeg får hele den hårete magen hans midt i fleisen. Han vinker til jenta til venstre for meg, hun ser en annen vei. "You have nice shoes" sier han og vinker litt mer. Hun reiser seg opp og går lengere bak i bussen. En eldre dame kledd i svart ser fordømmende på alle som sitter rundt henne og knuger hendene rundt safeway posen sin. Jeg skal snart av og det skal tydligvis jenta med sminken og. Febrilsk gnir hun på den siste øyenskyggen og går av bussen som en primadonna. Stor kontrast til det slitne, trøtte trynet som satte seg ved siden av meg, 20 minutter siden, på 38 bussen en søndags morgen.


2 kommentarer:

  1. Jeg er stor fan av skrivinga di! Det er journalistisk kvalitet over det du skriver faktisk (bortsett fra noen ord delings feil - husker du bedreviter-heidi.. sorry) :D Men lo godt her for meg selv. du er søt.

    SvarSlett
  2. Takk! Neste gang sender jeg teksten til deg først før jeg publiserer det på bloggen ;D

    SvarSlett